Att läsa den här senaste boken från Okky Madasari är som att spåra livshistorierna för människor som är instängda i sig själva. Mannen hatar machovärlden som har bildats runt honom, medan kvinnan vägrar att alltid acceptera. Pasung Soul då som en spegel som reflekterar vårt eget ansikte. Det finns fyra huvudpersoner i denna roman; Sasana, Jaka Wani, Elis och Kalina. De fyra har band och gemensamma trådar som för samman varandra.

Berättelse öppnade med Sasana från sin barndom, ungdom till vuxen ålder. Hur han formades till en figur som redan kände sig instängd för att han föddes som en man. Tvingades spela piano och klassisk musik medan han föll kärlek med dangdutmusik. Utpressad och misshandlad när han fortfarande gick i grundskolan. ”Hela mitt liv var en fälla. Kroppen är min första fälla. Sedan föräldrar och alla jag känner. Sedan allt jag vet och allt jag gör. ” Gym (s.9).

När hon hoppade in på college befann sig Sasana genom att föda Sasa-figuren. Bär en negligé, pulver och läppstift, fritt att sjunga vilken dangdut-låt han gillar. Men det varade inte länge förrän han och Jaka Wani, som var hans kompis, arresterades av polisen. Jaka Wani, en annan figur fångad i fattigdom. Att vara en fabriksarbetare som bor regelbundet från måndag till fredag, arbetar från morgon till kväll med en lön på endast Rp 90 000 per vecka. Lev som en robot, medan hans djupaste önskan som konstnär är begravd djupt.

Resan med Sasa slutar och för honom med Elis, sedan Kalina. Elis är en prostituerad som betjänar låglönade fabriksarbetare. Att vara prostituerad sägs inte vara tvungen, utan ett val snarare än att bo med en krokig man. Om smarta människor arbetar med hjärnan, och arbetare arbetar med sin energi, väljer de att arbeta med de kvinnliga organ de har. Under tiden hittades Kalina av Jaka Wani när hon kämpade och kämpade framför fabriksarbetare. Hon protesterade mot att hon blev avskedad för att hon var gravid, medan det var chefen själv som impregnerade henne. Hennes öde är nästan detsamma som andra kvinnliga arbetare som tvingas uppfylla förmanens förfrågningar utan att kunna undvika.

Frågar mod

Mellan problemen med inre och personliga konflikter som bärs av varje karaktär, glider Okky lite om ödet för den kvinnliga arbetaren Marsinah som på grund av sitt mod sedan försvann utan att veta vad som pågick hennes öde. Figurerna av Sasana, Jaka Wani, Elis och Kalina stod sedan också inför fällor utanför sig själva som religion, regler och människors åsikter. Gymmet kan inte vara sig själv, för en man måste vara en man, det kan inte vara nej. Jaka Wani som arbetare måste bara följa vad som har beskrivits, även om han är förtryckt. Elis måste acceptera sitt öde som en kvinna som inte har några rättigheter över sin kropp, då kan Kalina inte kämpa för sitt öde på grund av sina begränsningar.

Den här romanen är, precis som Okkys tre tidigare romaner, väldigt tjock med nyanser av protest och ger röst till dem som aldrig har hörts talas om. Protester mot polisen avbildas tydligt som våldsförövare och samtidigt hjärnan bakom våldet. Genom sina fyra karaktärer antyder Okky modet att avslöja rädsla. Mot det är ordet-ord rätt. Men så långt de kämpar från sig själva och också vad som finns runt dem, är de fångade igen. De är inte helt gratis. Eller finns det verkligen ingen absolut frihet?

Om de förverkligas, verkar dessa fyra figurer faktiskt. Det är därför den här romanen känns nära utan fantasi och utan krydda fiktion tjock. Allt känns nära. Ingen anledning att gå långt, de är runt omkring oss, faktiskt är vi i det. Om vi ​​inte är dem, så är vi de människor som är tysta och bevittnar deras öde. Okky verkar öppna läsarnas ögon och hjärtan vida. Försöker förstå ödet för människor som har varit där men inte hört. Försök att förstå att ledaren eller de som agerar på apparatens vägnar inte nödvändigtvis har rätt. Var och en av oss bör ha modet att uttrycka vår rädsla. Det är meningen med romanen Pasung Jiwa.