Čítanie tejto najnovšej knihy od Okkyho Madasariho je ako sledovanie životných príbehov ľudí uväznených v sebe. Muž nenávidí macho svet, ktorý sa okolo neho vytvoril, zatiaľ čo žena odmieta vždy prijať. Pasung Soul potom ako zrkadlo, ktoré odráža našu vlastnú tvár. V tomto románe sú štyri hlavné postavy; Sasana, Jaka Wani, Elis a Kalina. Štyri majú väzby a spoločné vlákna, ktoré sa navzájom spájajú.

Príbeh sa Sasanom otvoril od jeho detstva, mladosti až po dospelosť. Ako sa z neho sformovala postava, ktorá sa už cítila uväznená, pretože sa narodil ako človek. Nútený hrať na klavír a klasickú hudbu, zatiaľ čo on padol láska s hudbou dangdut. Vydieraný a bitý, keď bol ešte na základnej škole. "Celý môj život bola pasca." Telo je moja prvá pasca. Potom rodičia a všetci, ktorých poznám. Potom všetko, čo viem, a všetko, čo robím. “ Posilňovňa (str. 9).

Keď skočila na vysokú školu, Sasana sa ocitla pri narodení postavy Sasa. V negližé, púdri a rúži si môžete slobodne zaspievať každú obľúbenú pieseň, ktorú má rád. Ale netrvalo dlho, kým jeho a Jaka Waniho, ktorý bol jeho kamarátom na autobusoch, polícia nezatkla. Jaka Wani, ďalšia postava uväznená v chudobe. Ako pracovník v továrni, ktorý žije pravidelne od pondelka do piatku, pracuje od rána do večera so mzdou iba 90 000 Rp týždenne. Žiť ako robot, zatiaľ čo jeho najhlbšia túžba umelca je hlboko zakopaná.

Cesta so Sasom sa končí a spája ho s Elis, potom s Kalinou. Elis je prostitútka, ktorá slúži málo plateným robotníckym robotníkom. O tom, že ste prostitútkou, sa údajne nehovorí ako vynútenie, ale ako voľba, a nie život s krivolakým manželom. Ak inteligentní ľudia pracujú so svojím mozgom a pracovníci pracujú so svojou energiou, potom sa rozhodnú pracovať so ženskými orgánmi, ktoré majú. Medzitým Kalinu našla Jaka Wani, keď bojovala pred pracovníkmi továrne. Protestovala, že bola prepustená, pretože bola tehotná, pričom otehotnel jej samotný majster. Jej osud je takmer rovnaký ako ostatných pracovníčok, ktoré sú nútené splniť požiadavky majstra bez toho, aby sa dokázali vyhnúť.

Spochybňujúca odvaha

Medzi problémami vnútorných a osobných konfliktov, ktoré nesie každá postava, sa Okky pošmykne niečo o osude pracovníčky Marsinah, ktorá kvôli svojej odvahe zmizla bez toho, aby vedela, o čo ide jej osud. Postavy Sasany, Jaka Waniho, Elisa a Kaliny potom čelili aj nástrahám mimo seba, ako napríklad náboženstvu, pravidlám a názorom ľudí. Telocvičňa nemôže byť sama sebou, pretože človek musí byť človekom, nemôže to byť nie. Jaka Wani ako pracovník musí len nasledovať všetko, čo bolo načrtnuté, aj keď je utláčaný. Elis musí prijať svoj osud ako žena, ktorá nemá práva na svoje telo, potom nemôže Kalina kvôli svojim obmedzeniam bojovať za svoj osud.

Tento román, rovnako ako tri predchádzajúce Okkyho romány, je veľmi zahustený odtieňmi protestov a dáva hlas tým, o ktorých nikdy nebolo počuť. Protesty proti polícii sú zreteľne vykreslené ako páchatelia násilia a zároveň pôvodcovia násilia. Okky prostredníctvom svojich štyroch postáv naznačuje odvahu odhaliť strach. Proti, to je slovo-slovo správny. Pokiaľ však bojujú sami pred sebou a tiež s tým, čo je okolo nich, sú opäť uväznení. Nie sú úplne zadarmo. Alebo naozaj neexistuje absolútna sloboda?

Ak sa uvedú do skutočného života, potom tieto štyri postavy skutočne existujú. Z tohto dôvodu sa aj tento román cíti blízky bez fantázie a bez korenia beletria hrubý. Všetko je blízko. Netreba ísť ďaleko, sú všade okolo nás, v skutočnosti sme v tom my. Ak nimi nie sme, potom sme ľuďmi, ktorí mlčky svedčia o svojom osude. Zdá sa, že Okky otvára čitateľom oči a srdcia dokorán. Snaží sa pochopiť osud ľudí, ktorí tam boli, ale neboli vypočutí. Snažte sa pochopiť, že vodca alebo tí, ktorí konajú v mene aparátu, nemusia mať nevyhnutne pravdu. Každý z nás by mal mať odvahu prejaviť svoje obavy. To je zhruba to, čo znamená román Pasung Jiwa.