Å lese denne siste boka fra Okky Madasari er som å spore livshistoriene til mennesker fanget i seg selv. Mannen hater macho-verdenen som har dannet seg rundt ham, mens kvinnen nekter å alltid akseptere. Pasung Soul da som et speil som reflekterer vårt eget ansikt. Det er fire hovedpersoner i denne romanen; Sasana, Jaka Wani, Elis og Kalina. De fire har bånd og røde tråder som bringer hverandre sammen.

Historie åpnet med Sasana fra sin barndom, ungdom, til voksen alder. Hvordan han ble formet til en skikkelse som allerede følte seg fanget fordi han ble født som mann. Tvunget til å spille piano og klassisk musikk, mens han falt kjærlighet med dangdut-musikk. Utpresset og slått da han fortsatt var på barneskolen. “Hele livet mitt var en felle. Kroppen er min første felle. Så foreldre, og alle jeg kjenner. Så alt jeg vet og alt jeg gjør. ” Treningsstudio (s.9).

Da hun hoppet på college, fant Sasana seg ved å føde figuren Sasa. Bruk en negligé, pudder og leppestift, fri til å synge en hvilken som helst dangdut-sang han liker. Men det varte ikke lenge før han og Jaka Wani, som var hans venn i busken, ble arrestert av politiet. Jaka Wani, en annen skikkelse fanget i fattigdom. Å være en fabrikkarbeider som bor regelmessig fra mandag til fredag, jobber fra morgen til kveld med en lønn på bare Rp 90 000 i uken. Leve som en robot, mens hans dypeste ønske som kunstner er begravet dypt.

Reisen med Sasa avsluttes, og bringer ham sammen med Elis, deretter Kalina. Elis er en prostituert som betjener lavtlønnede fabrikkarbeidere. Å være prostituert sies ikke å være tvunget, men et valg, i stedet for å bo sammen med en skjev mann. Hvis smarte mennesker jobber med hjernen, og arbeidere jobber med energien sin, så velger de å jobbe med de kvinnelige organene de har. I mellomtiden ble Kalina funnet av Jaka Wani da hun slet og slet foran fabrikkarbeidere. Hun protesterte mot at hun fikk sparken fordi hun var gravid, mens det var formannen selv som fikk henne gravid. Hennes skjebne er nesten den samme som andre kvinnelige arbeidere som blir tvunget til å oppfylle formannens forespørsler uten å være i stand til å unnslippe.

Avhører mot

Mellom problemene med indre og personlige konflikter som bæres av hver karakter, glir Okky litt om skjebnen til den kvinnelige arbeideren Marsinah som på grunn av motet da forsvant uten å vite hva som foregikk hennes skjebne. Figurene til Sasana, Jaka Wani, Elis og Kalina ble da også møtt med feller utenfor seg selv som religion, regler og folks synspunkter. Treningsstudioet kan ikke være seg selv, fordi en mann må være en mann, det kan ikke være nei. Jaka Wani som arbeider må bare følge det som er skissert, selv om han er undertrykt. Elis må akseptere skjebnen sin som en kvinne som ikke har noen rettigheter over kroppen sin, så kan ikke Kalina kjempe for skjebnen sin på grunn av begrensningene.

Denne romanen, som Okkys tre tidligere romaner, er veldig tykk med nyanser av protest og gir stemme til de som aldri har blitt hørt om. Protester mot politiet blir tydelig fremstilt som gjerningsmenn av vold og samtidig hjernen bak volden. Gjennom sine fire karakterer innebærer Okky mot til å avsløre frykt. Mot, det er ordet-ord Ikke sant. Men så langt de kjemper fra seg selv og også det som er rundt dem, blir de fanget igjen. De er ikke helt gratis. Eller er det egentlig ingen absolutt frihet?

Hvis de blir brakt til virkeligheten, eksisterer disse fire figurene faktisk. På grunn av det føles også denne romanen nær uten fantasi og uten krydder skjønnlitteratur tykk. Alt føles nært. Du trenger ikke å gå langt, de er rundt oss, faktisk er vi i det. Hvis vi ikke er dem, er vi menneskene som tier og vitner om skjebnen. Okky ser ut til å åpne øynene og hjertene til leserne. Prøver å forstå skjebnen til mennesker som har vært der, men ikke hørt. Prøv å forstå at lederen eller de som handler på vegne av apparatet ikke nødvendigvis har rett. Hver av oss skal ha mot til å uttrykke frykten. Det er omtrent hva romanen Pasung Jiwa betyr.