At lytte til rim efter rim i denne bog bringer sorg til Saras Dewis sang: At stirre op på den lilla himmel på Bali, og jeg indså, hvor dyrebare dine minder er. Når min sjæl er ubegrænset, kan du frit afspille tiden. Saras Dewi udtrykker den samme angst gennem “Kekasih Teluk” og “Lembayung Bali”, hendes gamle sange for femten år siden. En gennem sangen, en anden igennem poesi. Han husker og bekymrer sig om Bali som sin hjemby.
Vi finder romantik i digtene fra Saras Dewi. Saras Dewi indrømmer, at denne digtebog, "Love of the Bay", er en slags tak til Teluk Benoa, Bali. Saras Dewi blev født i Denpasar, forlod derefter Bali og underviste i filosofi ved Indonesiens universitet. Siden undervisningen har Saras Dewi klaget over, at hendes liv er som en filosofisk maskine, der bruges hver dag til at bygge solide og logiske argumenter.
Hans poetiske sans blev fjernet, erstattet af byens støj, der krævede rutine og monotoni. For Saras Dewi, ”Mine dage med Teluk Benoa er intimitet, der fylder sjælen med håb. Han fornyede mit liv, genforbindte den kærlighed, der var adskilt fra min hjemby. ”

At være akademiker gør ikke Saras Dewi fjernt fra Bali eller aktivisme. Saras Dewi er en intellektuel, der føler, at det er umuligt bare at blive i videns hus, nemlig universitetet. Saras Dewi ønsker ikke at være som den intellektuelle flertal i Indonesien der er komfortable i elfenbenstårnet med en grad, værdighed eller akademisk arbejde.
I det mindste understreger digtet "Rumah Ilmu" det. Selvom viden siges at give et behageligt sted for dækkede bøger, er det ikke en form for ondskab at være involveret i "elendighedens streng". En ydmyg intellektuel figur er også meget stærk i digtet "Frygt". Saras Dewi føler, at tanker blokerer hendes frihed, og ”viden redder mig ikke” (s.31)
Nægter regenerering
Vi ved, at Saras Dewi i de sidste år er blevet en miljøaktivist. Han er aktiv i Bali Reject Reclamation-bevægelsen. Kan siges rim-Hans digt i “Kekasih Teluk” er intet andet end en form for hans poetiske udtryk for hans aktivisme. Dewis rim rimer for at kæmpe. Hans digte er en artikulation af hans afvisning af genindvindingen af ​​Benoa Bay, at han, "Ønsker ikke, at mennesker skal vinde i en kamp, ​​der ikke er i balance med naturen."
Saras Dewi fortsætter i digtet "Moder", For hvis de vinder, betyder det, at de har tabt / Fordi de faktisk dræbte deres egen morIbu. Naturen er menneskenes moder. Mennesker er født og opvokset med naturen. I digtet er menneskers grådighed og arrogance i naturen som et barn, der ikke adlyder og endda dræber sin mor. Ikke kun "ibuism" i beskrivelsen af ​​det intime forhold mellem mennesker og natur. Saras Dewi personificerer ofte naturen: sang af delfiner, gløden af ​​hundeøjne, havet, bjerge, havgræsbede, træer, vind, tusmørke og flirken. Menneskelig religion, for Saras Dewi, er skrevet i stregene af kæmpestammerne (s. 21). Uundgåeligt synes jeg-digteren i sine digte at have valgt religion i naturen.
Ikke kun det, "elskede", som et metaforisk udtryk for Benoa Bay eller Sanur, rummer sig i hvert af hans digte. For eksempel i den sidste linje i rimet "Elsker Den mest ædle ”, skrev Saras Dewi, Kærlighed er bugten / Og bugten er mig. Joko Pinurbo sagde i indledningen til bogen, at den sidste linje i digtet er så intim, at det ikke er andet end påskønnelse af kærlighedsforholdet mellem mennesker og natur. I naturen finder mennesker deres selvbillede, og i sig selv føler mennesker naturens strømme og pulsationer (s. 16).
Mennesker og natur
Denne digtebog supplerer også Saras Dewis tidligere bog, Ekophenomenology (2015). Bogen er en undersøgelse af Saras Dewis filosofi, som uddyber balancen mellem menneskelige og naturlige relationer. Saras Dewi låner Martin Heideggers fænomenologiske tænkning på kritikken af ​​mennesker, der føler, at de er subjekter og kun behandler naturen som objekter. Udnyttelse af mennesker tilsidesætter eksistensen af ​​naturen. Naturen bruges kun som et middel til at tilfredsstille menneskelige interesser. Vi kan finde harmonien i Saras Dewis syn på naturen i begge hendes bøger. I økofenomenologi er Benoa Bay ikke kun en bugt, men også sommerfugle, fisk, koralrev, grønne skildpadder og kraner der.
Derfor er denne digtebog af Saras Dewi vigtig for at minde os om den fænomenologiske betydning af det medfølende forhold mellem mennesker og natur. Hans digte er ikke kun romantiske, men indikerer også hans bekymring for udviklingen på Bali, især genvindingen, der har forårsaget naturlig skade i Benoa Bay. Digtet "Anarkiets fødsel" er udførelsesformen for hans holdning mod genvinding. Saras Dewi rimer, Anarki blev født af et barn, / som tog sin fars hånd, / travede barfodet og råbte "Bali nægter regenerering".
Denne digtebog validerer Saras Dewi som intellektuel såvel som observatør af naturen. Saras Dewis kærlighed til videnskab er lige så stor som etos og eros mod forskellige former for menneskelig arrogance i naturen. Derudover inkarnerer de digte, der er samlet i denne digtebog, minderne om Dewi Saras på Bali tidligere. Poesi bliver en kamp om modstand såvel som minder om familier, hjem, templer, bugter, strande og træer. Saras Dewi er enig som i digtet med titlen "Granatæble":/ så alt er i mig / vågen i mig.