Poslech rýmu za rýmem v této knize přináší smutek písni Saras Dewi: Dívám se na fialové nebe na Bali a uvědomil jsem si, jak vzácné jsou vaše vzpomínky. Když je moje duše neomezená, můžu opakovat časové punky. Saras Dewi prostřednictvím „Kekasih Teluk“ a „Lembayung Bali“, svých starých písní před patnácti lety, vyjadřuje stejnou úzkost. Jeden skrz píseň, druhý skrz poezie. Pamatuje si a dělá si starosti o Bali jako o svém rodném městě.
Romantismus najdeme v básních Sarase Dewiho. Saras Dewi připouští, že tato kniha básní „Milovaná zátoka“ je jakýmsi poděkováním Teluk Benoa na Bali. Saras Dewi se narodil v Denpasaru, poté opustil Bali a učil filozofii na indonéské univerzitě. Od vyučování si Saras Dewi stěžovala, že její život je jako filozofický stroj, který se každodenně utrácí za budování pevných a logických argumentů.
Jeho poetický smysl byl odebrán a nahrazen hlukem města, který vyžadoval rutinu a monotónnost. Pro Sarase Dewiho: „Moje dny s Telukem Benoa jsou intimitou, která naplňuje duši nadějí. Obnovil můj život, znovu spojil lásku, která byla oddělena od mého rodného města. “

Být akademikem nedělá Saras Dewi vzdáleným od Bali ani od aktivismu. Saras Dewi je intelektuál, který cítí, že je nemožné zůstat jen v domě znalostí, konkrétně na univerzitě. Saras Dewi nechce být jako intelektuální množné číslo Indonésie kteří jsou ve slonovinové věži spokojeni s diplomem, důstojností nebo akademickou prací.
Přinejmenším to zdůrazňuje báseň „Rumah Ilmu“. Ačkoli se říká, že znalosti poskytují pohodlný prostor pro pokryté knihy, není podle něj účast na „řetězci bídy“ formou zla. Skromná intelektuální postava je také velmi silná v básni „Strach“. Saras Dewi cítí, že myšlenky blokují její svobodu a „znalosti mě nezachrání“ (str. 31)
Odmítnutí reklamace
Víme, že za poslední roky se Saras Dewi stal ekologickým aktivistou. Působí v hnutí Bali Reject Reclamation. Dá se říct rým-Jeho báseň v „Kekasih Teluk“ není nic jiného než forma jeho poetického vyjádření jeho aktivismu. Dewiho rým se rýmuje do boje. Jeho básně jsou vyjádřením jeho odmítnutí rekultivace zátoky v Benoa Bay, že „nechce, aby lidé zvítězili v boji, který není v rovnováze s přírodou“.
Saras Dewi v básni s názvem „Matka“ pokračuje, Protože pokud vyhrají, znamená to, že prohráli / Protože ve skutečnosti zabili svou vlastní motherIbu. Příroda je matkou člověka. Lidé se rodí a vyrůstají s přírodou. V básni je chamtivost a arogance lidí v přírodě jako dítě, které neposlouchá, dokonce zabíjí svou matku. Nejen „ibuismus“ při popisu intimního vztahu mezi lidmi a přírodou. Saras Dewi často zosobňuje přírodu: zpěv delfínů, záře psích očí, moře, hory, postele z mořských řas, stromy, vítr, soumrak a bublání řek. Lidské náboženství je pro Saras Dewi napsáno tahy kmenů obřích stromů (str. 21). Zdá se, že I-básník ve svých básních nevyhnutelně zvolil náboženství v přírodě.
Nejen to, „milovaný“, jako metaforický výraz pro Benoa Bay nebo Sanur, se odráží v každé z jeho básní. Například v posledním řádku rýmu „Milovat Most Noble One, “napsal Saras Dewi, Láska je zátoka / A zátoka jsem já. Joko Pinurbo v úvodu knihy uvedla, že poslední řádek v básni je tak intimní, že to není nic jiného než ocenění milostného vztahu mezi lidmi a přírodou. V přírodě si lidé najdou svůj sebeobraz a sami v sobě pociťují proudy a pulzování přírody (str. 16).
Lidé a příroda
Tato kniha poezie také doplňuje předchozí knihu Sarase Dewiho, Ekofenomenologie (2015). Kniha je studií filozofie Sarase Dewiho, která podrobně rozpracovává rovnováhu mezi lidskými a přírodními vztahy. Saras Dewi si půjčuje fenomenologické myšlení Martina Heideggera o kritice lidí, kteří mají pocit, že jsou poddaní, a s přírodou zacházejí pouze jako s objekty. Vykořisťování lidmi má přednost před existencí přírody. Příroda se používá pouze jako prostředek uspokojování lidských zájmů. Harmonii pohledu Saras Dewi na přírodu můžeme najít v obou jejích knihách. V ekofenomenologii není zátoka Benoa jen zátokou, ale také motýly, rybami, korálovými útesy, zelenými želvami a jeřáby.
Proto je tato kniha poezie od Sarase Dewiho důležitá, aby nám připomněla fenomenologický význam soucitného vztahu mezi lidmi a přírodou. Jeho básně jsou nejen romantické, ale také naznačují jeho zájem o rozvoj na Bali, zejména rekultivace, která způsobila přirozené škody v zátoce Benoa. Báseň „Zrození anarchie“ je ztělesněním jeho postoje proti rekultivaci. Rýmy Saras Dewi, Anarchie se narodila z dítěte, / které vzal otcovu ruku, / klusu naboso a křičelo „Bali odmítá rekultivaci“.
Tato kniha básní potvrzuje Sarase Dewiho jako intelektuála i pozorovatele přírody. Láska Saras Dewi k vědě je stejně velká jako étos a eros proti různým formám lidské arogance v přírodě. Kromě toho básně shromážděné v této básnické knize také ztělesňují vzpomínky na Dewi Saras na Bali v minulosti. Poezie se stává bitvou odporu a také vzpomínkami na rodiny, domovy, chrámy, zátoky, pláže a stromy. Saras Dewi souhlasí jako v básni s názvem „Granátové jablko“:/ aby všechno bylo ve mně / vzhůru ve mně.