Číst tuto nejnovější knihu od Okky Madasariho je jako sledovat životní příběhy lidí uvězněných v sobě. Muž nenávidí macho svět, který se kolem něj vytvořil, zatímco žena odmítá vždy přijmout. Pasung Soul pak jako zrcadlo, které odráží naši vlastní tvář. V tomto románu jsou čtyři hlavní postavy; Sasana, Jaka Wani, Elis a Kalina. Čtyři mají vazby a společné vlákna, které se navzájem spojují.

Příběh otevřel se Sasanou od dětství, mládí až do dospělosti. Jak se z něj stala postava, která se už cítila v pasti, protože se narodil jako muž. Byl nucen hrát na klavír a klasickou hudbu, zatímco on padal milovat s hudbou dangdut. Vydírán a zbit, když byl ještě na základní škole. "Celý můj život byla past." Tělo je moje první past. Pak rodiče a všichni, které znám. Pak vše, co vím, a všechno, co dělám. “ Tělocvična (str.9).

Když skočila na vysokou školu, zjistila, že Sasana porodila postavu Sasy. Na sobě negližé, pudr a rtěnku může svobodně zpívat jakoukoli písničku, kterou má ráda. Ale netrvalo dlouho, dokud nebyl s Jakou Wanim, který byl jeho přítelem zpívající busking, zatčen policií. Jaka Wani, další postava uvězněná v chudobě. Jako tovární dělník, který žije pravidelně od pondělí do pátku, pracuje od rána do večera se mzdou pouze 90 000 Rp týdně. Žijte jako robot, zatímco jeho nejhlubší umělecká touha je pohřbena hluboko.

Cesta se Sásou končí a spojuje ho s Elis, poté s Kalinou. Elis je prostitutka, která slouží málo placeným dělníkům v továrně. O tom, že jste prostitutkou, se říká, že není vynucená, nýbrž spíše než volba než žít s pokřiveným manželem. Pokud chytří lidé pracují se svým mozkem a pracovníci pracují se svou energií, pak se rozhodnou pracovat s ženskými orgány, které mají. Mezitím Kalinu našla Jaka Wani, když bojovala před průmyslovými dělníky. Protestovala, že byla propuštěna, protože byla těhotná, zatímco ji oplodnil sám mistr. Její osud je téměř stejný jako u ostatních zaměstnankyň, které jsou nuceny vyhovět požadavkům předáka, aniž by se dokázaly vyhnout.

Zpochybňující odvahu

Mezi problémy vnitřních a osobních konfliktů, které nese každá postava, Okky proklouzne něco o osudu dělnice Marsinah, která kvůli své odvaze poté zmizela, aniž by věděla, o co jde její osud. Postavy Sasany, Jaka Waniho, Elise a Kaliny pak čelily také pastím mimo sebe, jako je náboženství, pravidla a názory lidí. Tělocvična nemůže být sama sebou, protože člověk musí být mužem, nemůže to být ne. Jaka Wani jako dělník musí následovat vše, co bylo načrtnuto, i když je utlačován. Elis musí přijmout svůj osud jako žena, která nemá na své tělo žádná práva, pak nemůže Kalina kvůli svému omezení bojovat za svůj osud.

Tento román, stejně jako tři předchozí Okkyho romány, je velmi tlustý odstíny protestu a dává hlas těm, o kterých nikdy nebylo slyšet. Protesty proti policii jsou jasně zobrazovány jako pachatelé násilí a zároveň duchovní činitelé násilí. Okky prostřednictvím svých čtyř postav naznačuje odvahu odhalit strach. Proti tomu je to slovo-slovo že jo. Ale pokud bojují sami před sebou a také s tím, co je kolem nich, jsou znovu uvězněni. Nejsou zcela zdarma. Nebo opravdu neexistuje absolutní svoboda?

Pokud jsou uvedeny do reálného života, pak tyto čtyři postavy skutečně existují. Proto se tento román cítí blízký bez fantazie a bez koření beletrie tlustý. Všechno se cítí blízko. Není třeba jít daleko, jsou všude kolem nás, ve skutečnosti jsme v tom. Pokud nejsme oni, pak jsme lidé, kteří mlčky svědčí o jejich osudu. Zdá se, že Okky otevírá oči a srdce čtenářům dokořán. Snažím se pochopit osud lidí, kteří tam byli, ale neslyšeli. Pokuste se pochopit, že vůdce nebo osoby jednající jménem aparátu nemusí mít nutně pravdu. Každý z nás by měl mít odvahu vyjádřit své obavy. To je význam románu Pasung Jiwa.